«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ اسفند ۲, سه‌شنبه

حکم «پایکوبی و شادمانی زن» از سوی برخی «نشانه ها و نمایندگان خدا»!


پرسش: آیا رقص زن برای همسر جایز است؟

پاسخ ها:

امام خمینی (ره): مانع ندارد.
استفتائات، ج٢، ص ١۵ س ٣۵

آیت الله اراکی (ره): احوط ترک این امور است.
استفتائات، ص ٢۵٦، س ١٢

آیت الله بهجت (ره): رقص به تمام انواع آن اشکال دارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله تبریزی (دام ظلّه): رقص زن برای شوهرش چنانچه مشتمل بر حرام دیگری مثل موسیقی لهوی و غیر آن نباشد مانعی ندارد.
استفتائات جدید، ج ٢، ص ٢١٩ و ٢٢٠، س ٩٩٤، ٩٩۵ و ٩٩٨

آیت الله خامنه ای (دام ظلّه): اگر رقص زن برای شوهرش، همراه ارتکاب حرامی نباشد اشکال ندارد. [پاسخی دو پهلو از روی ناچاری! ـ چندان به آیت الله بودن خود باور ندارد!]
اجویة الاستفتائات، ص ٢۷٦ س ١١۷٢

آیت الله سیستانی (دام ظلّه): رقص زن در برابر شوهرش بدون موزیک جایز می باشد.
بسمه تعالی. جایز است.
فقه برای غرب نشینان، ص ٣٣٣ م ۵٦٦
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه): رقص حرام است مگر رقص زن برای شوهر خود تنها، در صورتی که بدون آهنگ و موسیقی باشد.
جامع الاحکام، ج ١، ص ٢٩۷ و ٢٩٨، س ١٠٢١ و ١٠٢٨

آیت الله لنکرانی (ره): مقتضای احتیاط ترک رقص است مگر رقص زن برای شوهر.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): اشکالی ندارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه): رقص زن برای شوهر اشکالی ندارد؛ [علی الخصوص اگر شوهر در سنین پیری و ازکارافتادگی باشد و زنی نوجوان به همسری گرفته باشد، بسیار حلال بوده و اسباب بشاشت است.]
هزار و یک مساله، فقهی، ج ٢ ص ١۷٢، س ۵۷٤

برگرفته از:

عنوان نوشتار و افزوده های میان [ ] از آنِ من است.       ب. الف. بزرگمهر


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!