صفحات

۱۴۰۳ مرداد ۷, یکشنبه

ما نسل بدبختی هستیم؟! ـ بازپخشش

تصویر آقا معروفه همراه جمله ی قصاری از کتاب وی به نام «سمفونی مردگان» را با عنوان «جملات زیبا از بزرگان» درج کرده که می گوید:
«ما نسل بدبختی هستیم. دست مان به مقصر اصلی نمی رسد؛ از یکدیگر انتقام می گیریم.» 

از «گوگل پلاس»

می نویسم:
برخی وقت ها هم دستمان به مقصر اصلی نمی رسد و می رویم در گوشه ای از ینگه دنیا با کمک این و آن کتابفروشی دنجی باز می کنیم و در گوشه ای از آن کتابفروشی چای قندپهلو (دیشلمه) نوش جان می کنیم و سمفونی خودمان را می نویسیم. از آن دیگری انتقام نمی گیریم؛ ولی کاسه کوزه ی بدبختی خودمان را سر دیگران می شکنیم و می پنداریم چون ما بدبختیم، از سر و روی نسل مان بدبختی می بارد ... سپس یادمان می افتد که ما نیز یاد گرفته ایم، چهار کلمه سرهم کنیم و از آن عبارت های فیلسوف مآبانه بسازیم؛ پس چه بهتر که بنشینیم و کتاب پشت کتاب بیرون دهیم و به مردم بفهمانیم که ما نسل بدبختی هستیم! همین؛ والسلام! 

ب. الف. بزرگمهر   ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۲

https://www.behzadbozorgmehr.com/2013/11/blog-post_1481.html

پی نوشت:

به هیچ رو نمی خواستم این یادداشت کوتاه سالیان پیش درباره ی این بدبخت را بازپخشش نمایم؛ تنها به پاس آن ها که در این چند روز آن را بارها خوانده و شاید گوشزد کرده اند به این کار دست یازیدم. این هم گونه ای بدبختیِ گریبانگیر ایران و ایرانی از سال های دور تاکنون است: در کنار اندک شماری از سرفرازانی ارزشمند و پایدار در کار و کرداری سازنده بسود توده های مردمِ نادان نگاه داشته شده، فرآوری نویسندگان، سرایندگان، هنرمندان و فیلسوف پیشگانی کم مایه از هر باره که بر بنیاد واماندگی تاریخی پیامد شکست های پی در پی و نیز آوازه گری و بزرگنمایی این یا آن سازمان سیاسی که بیش تر به گروهبندی و باشگاه می مانند بگونه ای ناروا و نابجا نام و آوازه ای می یابند و سپس کتاب پشت کتاب برای پول درآوردن و زندگی رویهمرفته آسوده از خود درمی کنند که در دوره ی کنونی بویژه انباشته از دزدی های ادب و اندیشه ی دیگران و به نام خود جا زدن شان است.

ب. الف. بزرگمهر   ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۱

https://www.behzadbozorgmehr.com/2017/02/blog-post_32.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از دریافت دیدگاه ها و انتقادهای شما خرسند خواهم شد.