نوشته است:
«ایجاد دوگانگی و چند گانگی در
میان رعیت ها و بردگان سبب می شود که آن ها، نیروها و توان مادی و معنوی خویش را برای
رویارویی با یکدیگر بکار گیرند. فرمانروایی بر رعیت ها و بردگان خسته و از توان
افتاده از فرمانروایی بر مردمی همدل و همپیمان بر راستی ها آسان تر است.» (از «گوگل پلاس» با ویرایش و پارسی
نویسی درخور از اینجانب: ب. الف. بزرگمهر) و برای
گواهمند نمودن سخن، بخشی از یک سروده ی زیبا و ژرف اندیشانه از مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی نیز بر آن افزوده
است:
ای بسا هندو و ترک همزبان
ای بسا دو ترک چون بیگانگان
پس زبان محرمی خود دیگرست
همدلی از همزبانی بهترست
با خود می اندیشم:
چندان نادرست نمی گوید؛ گرچه، سایه روشنی از برخوردی تا
اندازه ای فراطبقاتی و نادانشورانه از دیدگاه «دیالکتیک ماتریالیستی» نیز
دربردارد. آنگونه که مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی
از گوشه چشمی دیگر، سده ها پیش دیده و بر زبان آورده، درست تر است!
ب. الف. بزرگمهر ۲۱
دی ماه ۱۳۹۵
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر