... وگرنه تا روز رستاخیز از فشار گور، هر روز بر سنگ گورت خواهی رید و پس از آن نیز همراه با مارها و کژدم های آویزان بر سبیل هایت، روانه ی دوزخ می شوی
سبیل بلند، لانه شیطان
بعضی از آقایان تمایل دارند که سبیل خود را بلند نگه دارند و گاه به آن افتخار می کنند و عده ای آن را نشانه جوانمردی و لوتی گری می دانند و گاه دستی بر آن می کشند و بادی به غبغب انداخته به آن افتخار می کنند در حالی که بلند نگه داشتن سبیل در اسلام ناشایست و ناپسند است.
سبیل بلند
روایات زیادی در این مورد وارد شده است از جمله:
جایگاه شیطان (میکروب)
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
«لا یُطَوِّلنَّ اَحدکم شاربَهُ، فانَّ الشِّیطانَ یتّخذهُ مخبَأََ یستَتِرُ بِهِ»
سبیلتان را بلند نگه ندارید؛ زیرا شیطان (میکروب) آنجا را جایگاه خود قرار می دهد و در آنجا پنهان می شود.(۱)
عاقبت بلند نگه داشتن سبیل در کلام رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم
۱ ـ مسلمان واقعی نیست:
رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
«یا علیُّ مَن لَم یأخذ شاربهُ فلیس منّا»؛ یا علی! کسی که سبیل خود را کوتاه نکند، مسلمان واقعی نیست.
۲ ـ بی بهره از شفاعت:
«وَلَم تنَل شفاعتنا التّارکَ لشاربه»؛ و شفاعت ما شامل کسی که سبیل خود را کوتاه نمی کند، نمی شود.
۳ ـ ملعون خداوند و فرشتگان:
«لَم یَزَل فی لعنة اللهِ و الملائکةِ»؛ و همیشه مورد لعن خداوند و فرشتگان است.
۴ ـ مانع اجابت دعا:
«و لا یُستجابُ لهُ دعاءٌ»؛ دعای او به اجابت نمی رسد.
۵ ـ باعث سخت جان دادن:
«و اذا قُبضَ رَوحُه قُبضَ بِشدّةٍ»؛ و در هنگام قبض روح با سختی روحش از بدن جدا می شود.
۶ ـ سبب عذاب در قبر:
«و عذابُهُ فی القبرِ صَعبٌ»؛ عذاب او در قبر بسیار سخت است.
۷ ـ تسلط مارها و عقرب ها:
«و یُسلَّطُ علیهِ الحیاتُ و العقاربُ بکلِّ شَعرَةٍ»؛ برای هر موی سبیل، مارها و عقرب ها بر او مسلّط می شوند.
۸ ـ عذاب همیشگی:
«و کان معذِّباً الی القیامةِ»؛ انسانی که سبیل خود را کوتاه نکند، تا قیامت در قبر عذاب می شود.
۹ ـ اهل جهنم:
«و اذا خرجَ مِن قبرهِ کانَ مکتوباً بینَ عینَیهِ هذا مِن اهلِ النّارِ»؛ و هنگامی که از قبرش خارج می شود، در پیشانیش نوشته شده که این شخص اهل جهنّم است.(۲)
آنقدر ریش در اسلام ارزش دارد و به آن اهمیت داده شده که اگر کسی ریش دیگری را بِکند و یا کاری کند که ریش او به طور کلی از بین برود، باید دیه کامل بپردازد و اگر قسمتی از ریش رویید و قسمت دیگر نرویید، باید یک سوّم دیه را بدهد.
منشأ غرور و تکبّر
سبیل علاوه بر مشکلات بهداشتی، سبب مشکلات اخلاقی نیز در بسیاری از اشخاص می گردد. و آن اینکه منشأ غرور و تکبر در تعداد زیادی می شود. بسیار دیده شده افرادی که سبیل شان بلندتر از حدّ معمولی است و هر چند گاهی هم دستی به آن می کشند راه رفتن، حرکات دست و نگاه کردن شان متکبرانه است. حتی گاهی هنگام سخن گفتن با حالت خشن و درشتی حرف می زنند و این صفات زشت اخلاقی در اسلام مذموم و موجب خشم و غضب خداوند حکیم است.
در اسلام اگر چه بلند کردن سبیل مکروه و ناپسند است، اما ریش داشتن مستحب و پسندیده است که اگر ما در اوامر دین عزیزمان نیک بیندیشم به حکمت های بیشماری برای این اوامر و نواهی خواهیم رسید. چقدر جالب است که بین ریش و سبیلی که هر دو بر یک صورتند و در نظر ما از نظر جنس و ماهیت هیچ فرقی با هم ندارند، این همه اختلاف هست که یکی خیر و برکت و دیگری نکبت و نامبارک است .
دیه آسیب رساندن به ریش
آنقدر ریش در اسلام ارزش دارد و به آن اهمیت داده شده که اگر کسی ریش دیگری را بِکند و یا کاری کند که ریش او به طور کلی از بین برود، باید دیه کامل بپردازد و اگر قسمتی از ریش رویید و قسمت دیگر نرویید، باید یک سوّم دیه را بدهد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«قَضی امیرالمؤمنین فی اللِّحیَةِ اذا خُلقَت فَلَم تَتبُت،
الدِّیةَ کاملةً. فاذا نَبَتَت فَثُلثٌ الدِّیة»؛ امیرالمؤمنین علیه السلام در
مورد کسی که ریش دیگری را از بین ببرد به طوری که اصلاً نروید حکم کردند که باید دیه کامل بپردازد، و اگر قسمتی از آن روئید باید
یک سوّم دیه را بدهد.(۳)
...
پی نوشت ها:
۱ ـ مکارم الاخلاق، ص 67.
۲ ـ زبدة العلوم: ج 2، ص 243.
۳ ـ وسائل الشیعه، ج 19، ص 260.
این نوشته از سوی اینجانب، تنها در نشانه گذاری ها تا اندازه ای ویرایش شده است. برنام و زیربرنام نیز از آنِ من است. ب. الف. بزرگمهر
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر