«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۳ مرداد ۶, شنبه

شاید اگر حسابی زور بزنیم، بتوانیم کابینه ی گوز درست کنیم

قربان آن چهره ی میمون و مبارک تان بروم، حضرتعالی در بیاناتی مبسوط از همه مان خواستار «شنیده شدن صدای واحد از ارکان کشور در مسائل مهم»* شده اید. ما این چند روز که همراه با برادر انقلابی مان: جناب آقای محمدجواد ظریف، سرگرم گزینش پاکدست ترین، کارآمدترین و باصداقت ترین مومنین برای کابینه ی خود بودیم، روی این فرمایش گرانقدر به اندازه ای میخ شدیم که گویی چون مگسی سِمِج وزوزکنان دور سرمان می چرخد و توی گوش مان می خوانَد: صدای واحد ... صدای واحد ... بگونه ای که خواب و آسایش مان را سلب کرده و از سرمان بیرون نمی رود؛ سپس با خود اندیشیدیم:
با این جماعت که دائم در حال کشمکش و چوب لای چرخ همدیگر نهادن اند و همزمان با پند و اندرز به یکدیگر یک چشم شان به «بیت المال» و چشم دیگرشان به ناموس این و آن دوخته شده، چگونه می شود صدایی واحد داشت و کاری از پیش برد؟ خدا بِسَر شاهد است که هر چه به مغزمان فشار آوردیم، بجایی نرسیدیم؛ تنها چیزی که می ماند و برای آن باید حسابی زور بزنیم، اسائه ادب نباشد، گلاب بروی خورشیدنشان تان، جسارتا عرض می کنم، گوز است که ما مسوولیت آن را تنها برای کابینه ی خودمان می توانیم بر دوش بگیریم ولاغیر. از شما رهبر عالیقدر استدعا داریم که حساب ما را کمی هم شده از سایر ارکان جدا نگهدارید؛ همین کابینه برای مان بس است؛ وگرنه هم بیم کر شدن مان می رود و هم از آن بدتر، شاید نتوانیم در برابر تندبادهای ناخوشایند، سرِ پا بمانیم و شرمنده شویم.

از زبانِ چاچولباز هنوز تنقیه و تنظیف نشده (ببخشید: تنفیذ و تحلیف!) کارپردازی خیمه و خرگاه نظام:  ب. الف. بزرگمهر   ششم امرداد ماه ۱۴۰۳

* رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس با تبیین ۸ نکته مهم: «ضرورت پاسخگویی مجلس»، «تعامل سازنده مجلس و دولت جدید»، «شنیده شدن صدای واحد از ارکان کشور در مسائل مهم»، «حاکمیت اخلاق در مباحثات مجلس و دیگر فعالیت های نمایندگان»، «بایدها و نبایدهای قانون گذاری»، «نظارت بدون افراط و تفریط»، «فعالیت موثر هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان» و «حضور جدی مجلس در مسائل جهانی و سیاست خارجی»، ابراز امیدواری کردند با احساس مسئولیت مشترک رئیس جمهور منتخب و مجلس، کابینه ای متشکل از افراد مومن، کارآمد، انقلابی، امیدوار به آینده، مشهور به پاکدستی و صداقت، دارای نگرش ملی و برخوردار از اعتقاد عمیق به جمهوری اسلامی تشکیل شود و مسائل کشور و مردم را به پیش ببرد.

برگرفته از «شرق»  یکم امرداد ماه ۱۴۰۳

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!