«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۳ مرداد ۱۴, یکشنبه

خدا برای هیچ کره خری تب نمی کند

خدا نه با شماست؛ نه با لات بی همه چیز «یانکی»: دونالد ترامپ؛ نه با اسلام پیشگان دزد فرمانروا بر ایران و نه با هیچکدام از آن پادشاهان ریز و درشت که در سرودهای ملّی شان «خدا پاسدار شاه است.» را چپانده اند.* خدا چنین شِکری نخورده و برای هیچ کُرّه خری تب نمی کند. آیا با این همه جَک و جانورانی که هر کدام شان به دست و پای وی آویخته و از بس خایه اش را مالیده اند تا وی را از آنِ خود کنند، دیگر خدایی یکپارچه و توانا بر جای می ماند که بتواند سمت و سوی این و آن را بگیرد و از همه یکسان پاسداری کند؟ روشن است که نه. چنانچه خدایی نیز در گذشته ای دور در کار بود، پس از آغاز جنگ ها و گروکشی وی میان این همه جنگجویان گوناگون یا دور زمانی است که مُرده و جایی در زیر یکی از یخچال های جنوبگان برای همیشه آرمیده یا چنانچه جویی خِرَد در سر می داشت و می دانست که جهان تنها همین زِگیل کهکشانی که نام زمین بر آن نهاده اند نیست، سر به سپهر بیکرانه نهاده و بجایی فراتر از واپسین کهکشان های شناخته شده گریخته تا از گزند و آزار جانور دو پا دور بماند.

ب. الف. بزرگمهر   ۱۴ امرداد ماه ۱۴۰۳  

* خدا با ماست: نماوای تازه ی آوازه گری برای بکارگماری سربازان در ارتش روسیه را ببینید

نماوای پیوست در گزارش زیر، همزمان با کانونمند شدن بر گوناگونی دین ها و آیین ها در یگانگی ملی، بازارِ فرمانبری سربازی را گرم می کند. (با ویرایش، پارسی و بازنویسی درخور از اینجانب: ب. الف. بزرگمهر)

وزارت دفاع روسیه ویدئویی تبلیغاتی منتشر کرده که برای تشویق شهروندان به نام نویسی در ارتش طراحی شده است و تاکید زیادی بر رویارویی اقوام و مذاهب مختلف برای مقابله با دشمن مشترک دارد.

این کلیپ ۹۰ ثانیه‌ای که روز جمعه توسط این وزارتخانه منتشر شد، نبرد شدیدی را به تصویر می‌کشد که ظاهراً بین نیروهای روسیه و اوکراین رخ می‌دهد. در یک روز گرم تابستانی، چند سرباز روسی دیده می‌شوند که در یک سنگر زیر آتش توپخانه فرو می‌روند، یکی از آنها صلیب را نشان می‌دهد و دعای «پدر ما» را در مقابل نماد کوچک ارتدکس سنت جورج - یکی از آنها می‌خواند. شخصیت‌های مورد احترام در مسیحیت، که اغلب با پیروزی در میدان جنگ همراه هستند.

در کلیپ بعدی یکی از خدمه تانک در حال خواندن دعای مسلمانان نشان داده می شود. در همان زمان، یکی دیگر از سربازان - ظاهراً یک تک تیرانداز بوریات یا یاکوت - یک مانترا بودایی را با مهره های دعا در کنار خود می خواند. او که در داخل ساختمانی در شهری ویران قرار دارد، تفنگ خود را نشانه می گیرد و یک گلوله شلیک می کند.

در حین خواندن دعای ارتدکس، یک پیاده روسی که در خانه ای محاصره شده بود و صلیب نقره ای به گردنش بسته بود، نارنجکی را به سوی چند دشمنی که به سمت او پیشروی می کردند پرتاب می کند. سپس، یک ستون زرهی روسی دیده می‌شود که در حومه شهر می‌چرخد و روی آن نوشته شده است: «ما [ ] هستیم. خدا با ماست» - با فضای خالی پر از نام دوجین گروه قومی بزرگ - از جمله اوکراینی ها - که در روسیه ساکن هستند.

ما روس هستیم. خدا با ماست. دعا فقط کلام نیست، نیروی قدرتمندی است. با قوی ترها باشید، با ما باشید، به رفقای خود بپیوندید.

در حالی که روسیه در پاییز ۲۰۲۲ بسیج نسبی را اعلام کرد و حدود ۳۰۰۰۰۰ نیروی ذخیره را برای پوشش خط مقدم ۲۰۰۰ کیلومتری با اوکراین فراخواند، مقامات مسکو از آن زمان تاکنون در برابر تلاش‌های جدید سربازی اجباری مقاومت کرده‌اند و گفته‌اند که نیازهای نیروی انسانی توسط جریان پیوسته داوطلبان میهن‌پرست برآورده می‌شود.

وزارت دفاع ماه گذشته گفت که حدود ۱۹۰۰۰۰ سرباز قراردادی تنها در سال ۲۰۲۴ به ارتش پیوسته اند و تخمین زده است که حدود ۱۰۰۰ نفر هر روز قرارداد امضا می کنند. در دسامبر گذشته، این وزارتخانه تعداد کل سربازان قراردادی را ۶۴۰۰۰۰ نفر اعلام کرد.

برگردان گزارشی از از «آرتی»  ۱۲ امرداد ماه ۱۴۰۳ به یاری «گوگل» (بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم؛ شاید درباره ی آن، یادداشتی جداگانه بنویسم.  ب. الف. بزرگمهر)

https://www.rt.com/russia/602058-russia-god-military-enlistment/

ویدئوی پیوست: خدا برای هیچ کره خری تب نمی کند



هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!